Suomen valokuvataiteen museon uudet näyttelyt

Posted on tammi 15, 2014 in Asennus, Näyttely, Vuokraus

Tänään avautui yleisölle Suomen valokuvataiteen museolla kaksi uutta ja isoa yksityisnäyttelyä. Ikahu oli mukana toteuttamassa näistä molempia.

Ke 15.1. – su 9.3.

DOROTHÉE SMITH

470_dorotheesmith_loyly_02Dorothée Smith: Löyly-sarjasta 2009. Courtesy Galerie les Filles du Calvaire.

Ranskalaisen Dorothée Smithin (s.1985) valokuvat maalaavat kuvan nuoren ihmisen jatkuvasta muuttumisesta poissaolon ja läsnäolon tematiikan avulla.  Näyttely on suuri yksityisnäyttely ja  Smithin ensiesiintyminen Pohjoismaissa.

Pariisissa asuva, alle kolmekymppinen Dorothée Smith on internetin ja digiteknologian kasvatti. Smithin teoksista löytyy vaikutteita mm. Nan Gouldinin, Christer Strömholmin ja Antoine d’Agatan valokuvista.

Smithin utuiset ja melankoliset kuvat luovat oman maailmansa. Valokuvien nuoret, hauraat ja toisinaan pois kääntyneet aikuiset rinnastuvat hiljaisiin maisemakuviin. Teosten ihmiset ovat kuin lumottuja, pysähtyneitä, mutta samalla heistä voi astia sisällä kohisevan jatkuvan muutoksen ja levottomuuden.

Dorothée Smith sanoo kuvaavansa ystäviään jatkuvasti.  Hän kertoo olevansa hyvin kiinnostunut ei-näkyvästä. Mikä ihmisestä ja ihmisessä tapahtuvasta muutoksesta ei taltioidu kuviin. Mitä voimme nähdä vain mielessämme?

Valokuvataiteen museolla nähdään Dorothée Smithin valokuvateoksia eri sarjoista, mm. Suomessa syntyneestä Löyly-sarjasta. Näyttelyssä on esillä myös monikanavainen videoteos Agnés sekä aivan uusi lyhytelokuva Septiéme Promenade.

Näyttelyyn liittyy Filigranes Editionsin kustantama kirja Dorothée Smith: Löyly, joka julkaistiin marraskuussa 2013 Paris Photossa ja jota voi ostaa Valokuvataiteen museon Museokaupasta.

Dorothée Smithin teoksia on nähty laajalti maailmalla. Häntä edustaa pariisilainen galleria Galerie les Filles du Calvaire.

Näyttely on tuotettu yhteistyössä Institut français de Finlanden kanssa.

 

Ke 15.1. – su 9.3.

TUIJA LINDSTRÖM: IN THE BEGINNING THERE WAS EVERYTHING

470_tuija_cotswold park till h.kiTuija Lindström: Cotswold Park, 1984. Hasselblad Foundation Collection.

In The Beginning There Was Everything on ensimmäinen Tuija Lindströmin (s.1950) Suomessa järjestettävä laaja retrospektiivi. Kauneuden ja kuoleman sekä elämän ja ihmisyyden kysymykset ovat näyttelyn teosten keskiössä.  Lindström on Ruotsin tunnetuimpia valokuvaajia, valokuvauksen professori ja hän on ollut vahva valokuvavaikuttaja kotimaansa ohella myös Suomessa.

Retrospektiivi vie katsojan läpi Tuija Lindströmin uran alkaen 1980-luvun mustavalkoisista vintage-vedoksista päätyen 2010-luvun suuriin värikylläisiin teoksiin. Valokuvan klassiset aiheet, maisema, ihmisen muotokuva ja ihmiskeho ovat usein Lindströmin teosten kohteita. Taiteilija käsittelee aiheita omalla voimakkaalla ja suoralla mutta samalla käsin kosketeltavan herkällä tyylillään.

Näyttelyssä nähdään teoksia 11 sarjasta, joiden joukossa on  mm. Lindströmin läpimurtosarja The Girls at Bull’s Pond (1991).  Sarjan valokuvissa tummassa vedessä kelluvat, miltei aineettoman vaaleat naiskehot rinnastetaan pystyssä seisoviin silitysrautoihin. Tuorein sarjoista Nepenthes laughing (2010) koostuu äärimmäisen tarkoista lihansyöjäkasvien lähikuvista.

Tuija Lindström syntyi vuonna 1950 Kotkassa. Hän muutti Ruotsiin vuonna 1975 ja valmistui valokuvaajaksi Tukholmasta Konstfackenista vuonna 1984. Jo vuonna 1982 Lindström palkittiin Moderna Museetin Nuoren lupaavan valokuvaajan palkinnolla.

Lindström on pitänyt lukuisia yksityis- ja ryhmänäyttelyitä ympäri maailmaa. Hän oli Göteborgin yliopiston valokuvakoulun ensimmäinen naisprofessori vuosina 1992–2002.

In The Beginning There Was Everything -näyttely on tuotettu yhteistyössä Hasselblad-säätiön kanssa.

 

Lue lisää näyttelyistä museon sivuilta.